Nawigacja morska / Rozdział 26

Nawigacja morska

Zasady prowadzenia nawigacji,  Dziennik jachtowy

26

Podstawowe zasady prowadzenia nawigacji najłatwiej określić w kilku punktach, które warto sobie zapamiętać jako przykazania:

"Jeśli jesteś pewien pozycji swego jachtu, sprawdź ją powtórnie, a gdy przekonasz się, że była prawidłowa, sprawdź ją koniecznie po raz trzeci !"

Dziennik jachtowy

Nie wiem czy jakies panstwo stawia taki formalny obowiazek. Niektorzy prowadza kronike rejsu na zasadzie zabawy i prawie zawsze nic to nie jest warte. Ja – gdy zeglowalem z moimi uczniami – zachecalem by ktos podjal sie roli kronikarza, by pozostal jakis tego slad. Ale tez nigdy to nie bylo cos warte. Ale znajduje, ze jest to wielce ciekawe – taka kronika. I tu dobrze by bylo stworzyc jakis wzorzec – jak to moze wygladac na papierze a jak w komputerze. Zrobienie filmowej czy fotograficznej kroniki tez jest sprawa nieglupia. Moje doswiadczenie mowi, ze ktos sie ochotniczo tego podejmuje i wie co i jak ma robic (i umie). Taki dokument jezeli udany jest wspaniala rzecza podczas spotkania porejsowego. Nalezy do tego przeznaczyc odpowiedni czas w jego obowiazkach -  a nie jako dodatek do obowiazkow. Logo rejsu! Haslo rejsu! Aby od czegos zaczac. Natomiast prowadzenie notatek nawigacyjnych - to co robilo sie kiedys na statkach w trzech miejscach: Brudnopis Dziennika Okretowego Notatnik obliczeniowy na mostku - jeden Notatnik astronawigacyjny (kazdy oficer wachtowy mial swoj) Znajduje jak najbardziej pozytecznym. Nie sluzy to jako "dowod w Izbie Morskiej" ale daje przeglad prac nawigacyjnych i ewentualnego znalezienia bledu co moze miec zasadnicze znaczenie w nawigacji a do tego sluzy szkoleniu czego kazdy nawigator jaki nie bylby madry znajduje pozytecznym. Rozpropagowanie takiej idei znajduje jak najbardziej pozyteczny - pod kazdym wzgledem. Powodzenia we wszystkim zycze Wojciech Lublinn Prowadzony na polskich jachtach morskich (jako odpowiednik dziennika okrętowego), służył do notowania wszystkiego, co dotyczyło jachtu oraz jego załogi w czasie żeglugi. Prowadzony był przez cały okres żeglugi. Na żądanie władz uprawnionych do nadzoru nad działalnością jachtingu morskiego winien był zostać im okazany[3]. W dzienniku jachtowym można było znaleźć wszelkie informacje, które mogły posłużyć do odtworzenia warunków żeglugi, postojów w portach oraz wypadków

Dziennik jachtowy jest obowiązkowym dokumentem nawigacyjnym służącym do zapisywania wszystkiego co dotyczy jachtu, załogi i przebytej drogi w czasie żeglugi. Na pierwszych stronach Dziennika jachtowego zapisuje się dane dotyczące jachtu (m.in. nazwa, właściciel, armator, parametry jachtu, numer certyfikatu). Następne strony zawierają "Instrukcje w sprawie prowadzenia dziennika jachtowego", w których jest wyczerpująco omówiony sposób prowadzenia dziennika.

Dziennik jachtowy prowadzi oficer na wachcie, dokonując na bieżąco wpisów lub na podstawie zapisów w brulionie. Podczas żeglugi wpisy prowadzi się co godzinę, a w razie potrzeby częściej. Na postoju w porcie rzadziej, np. co cztery godziny. Błędne zapisy przekreśla się w całości kolorem czerwonym i zamyka w nawiasy, a poprawną treść zapisuje się nad przekreślonym słowem. W rubryce "Uwagi" należy umieścić notatkę potwierdzoną podpisem kapitana: "poprawione (tu treść poprawki) uważać za prawdziwe".

Po lewej stronie Dziennika jachtowego wpisuje się: datę i dzień tygodnia, dane nawigacyjne i meteorologiczne, rodzaj napędu. Na dole strony zliczone godziny pływania, postoju, przebytej drogi, oraz godzinę zgaśnięcia i zaświecenia świateł pozycyjnych.

Po prawej stronie Dziennika jachtowego wpisuje się: nazwy portów postoju oraz portów między którymi jacht jest w drodze, numer i rodzaj pływania, numer wachty.
Oficer wachtowy zapisuje: godzinę zmiany kursu (nie zwrotu!), oraz δ; d; pw; dla nowego kursu, trawersy, odejścia, zacumowania, godziny postawienia, zmiany i zrzucenia żagli, godziny załączenia i wyłączenia silnika, godz. podłączenia i odłączenia akumulatorów, tankowanie wody i paliwa oraz wszystko inne co poleci kapitan.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Dziennik_jachtowy

Koniec